Het kan lastig zijn om de juiste webshop te vinden als je een aankoop moet doen. Je wilt er een vinden met een goede selectie, kwaliteitsproducten en gebruiksvriendelijk. Maar hoe weet je nou precies of de webshop betrouwbaar is.
Een van deze manieren is het controleren van de bereikbaarheid van de webshop en op welke manieren zij kunnen helpen.
In dit artikel geven we meerdere kanalen van bereikbaarheid aan die normaliter wordt gebruikt door een webshop.
Wanneer je een webshop wilt bereiken met een vraag of om te kijken of de webshop ook daadwerkelijk echt is, kun je het beste gebruik maken van een van de volgende manieren:
• Telefoon
• Mail
• Live chat
Bij veel bedrijven zit een gehele klantenservice achter en dan kun je er doorgaans vanuit gaan dat het bedrijf de service zeer belangrijk vind en daarom ook een echte webshop heeft.
Het is tegenwoordig niet meer overal mogelijk, maar doorgaans is het mogelijk om met de klantenservice te bellen. Je kunt vragen stellen over de artikelen, maar je kunt hierdoor ook direct controleren of de webshop ook daadwerkelijk een echte webshop is.
Meer informatie over veilig winkelen: Wat is SIDN
Je kunt diverse vragen stellen over allerlei producten, wanneer een webshop nep is, worden vragen doorgaans slecht beantwoord of proberen ze het gesprek snel af te kappen. Je kunt ook aan de tone of voice horen wat de intenties zijn van de werknemer. Mocht je na het gesprek geen vertrouwen hebben, dan is het verstandig om geen aankoop te plaatsen.
Doorgaans wordt er op iedere website een mailadres gegeven waarbij je vragen kunt stellen. Je kunt controleren of het mailadres legit is. Bekijk online naar tools waarbij je een mailadres kunt laten controleren op de betrouwbaarheid. Je kunt ook een vraag opsturen en kijken of je antwoord krijgt. Als laatste kun je ook direct kijken naar de kwaliteit van de mail en aan de handtekening van het bedrijf.
Als laatste is het mogelijk om gebruik te maken van de live chat. Wanneer je een bericht stuurt, kun je live chatten met het bedrijf. Zelfde principe als WhatsApp waarbij de webshop direct een melding krijgt en doorgaans snel op reageert. Een live chat is vaak overdag geopend en in de avonduren gesloten. Aan de hand van de live chat is het eenvoudig te achterhalen of een webshop degelijk is.
Daarbij hebben de meeste webshops een live chat. Mochten ze dat niet hebben, zou je eens kunnen kijken naar de concurrent en eventueel op basis hiervan de betrouwbaarheid meten.